Beknopte spelregels
–
§
¨
©
ª
–![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() Elk pak kaarten bevat 52 speelkaarten verdeeld over de kleuren ? ? ? en ?. ?/? Zijn de zg. hoge kleuren en ?/? de lage kleuren. Per kleur (? ? ? ?) worden de volgende punten aan plaatjes toegekend: Aas=4 pnt, Heer=3pnt, Vrouw=3pnt en Boer=1pnt per kleur maken totaal 40 te verdelen plaatjespunten. Plaatjespunten per koppel bepalen welk koppel er gaat spelen. Met 20/20 punten wordt er opnieuw gegeven. Het koppel met de meeste punten speelt de partij. De persoon met de meeste punten binnen het koppel wordt de spelleider, z'n partner (de dummy) komt na uitkomst van de tegenpartij op tafel. Als het spelende koppel samen minimaal 8 kaarten in één kleur hebben, hebben zij een zg. kleurfit. Wanneer deze kleurfit een van de de hoogste kleuren betreft (?/?) wordt deze kleur de troefkleur. Betreft de fit een lage kleur (?/?) dan mag het speelkoppel kiezen: deze kleur als troef spelen of zonder troef spelen (Sans Atout). Het koppel met meer dan 20 punten, maar met een kleurfit die kleiner is dan 8 gezamenlijke speelkaarten en met een evenwichtige kaartverdelingen van 4-3-3-3, 4-4-3-2 of 3-4-5-2, speelt een 'zonder-troeven'-contract. (=Sans Atout=SA). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Puntentelling: |
De eerste zes slagen in een spel worden niet gehonoreerd, alleen de overige slagen brengen punten op: Hoge kleur slagen - 30 punten per slag, lage kleurpunten 20 punten per slag - eerste SA-slag 40 punten en de overige SA-slagen 30. Als je gezamenlijk 25+ hoge kleurpunten hebt of 27+ lage kleurpunten kun je, als je dat wilt en als zodanig ook meldt, voor de manche gaan spelen. Daarmee verplicht je je op in het te spelen spel minimaal 100 slagenpunten te halen en krijg je als je deze manche dan ook haalt extra manchepremiepunten (300 pnt). Om een manchecontract te kunnen spelen heb je minimaal nodig: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9 speelslagen |
in SA (9-6=3, eerste slag 40 punten , de twee volgende slagen elk 30 = 100 pnt + 300 pnt manchepremie = totaal 400 pnt) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 speelslagen |
in ?/? (10-6=4, per slag 30, totaal 120 pnt + 300 pnt manchepremie = totaal 420 pnt) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11 speelslagen |
in ?/? (11-6=5, per slag 20, totaal 100 pnt + 300 pnt manchepremie = totaal 400 pnt) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Maak je méér slagen dan het afgesproken contract dan worden de meergemaakte slagenpunten gewoon met betreffende slagwaarde bijgeteld. (1SA+1overslag = 70 pnt - 3?+1overslag = 120 pnt - 3?+2overslagen = 100 pnt) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Haal je het gemelde contract niet dan krijg je minpunten of downpunten. Elke downslag kost 50 punten. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Optioneel: |
Je kunt ook met een gemeld deelcontract spelen (premie = 50 premiepunten) en zelfs met Klein Slem (12 speelslagen = 800 pnt premie) en Groot Slem (alle speelslagen = 1300pnt premie) op basis van het volgende overzichtje: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
relatie punten / te maken deelcontract
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Ook hier geldt: Haal je het gemelde contract niet dan krijg je minpunten of downpunten. Elke downslag kost ook dan 50 punten. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Doubleren/Redoubleren |
Als je denkt dat de tegenstander z'n contract niet kan halen mag je doubleren. De leider speelt gewoon z'n contract, alleen alle punten gaan dan dubbel tellen. Als de leider denkt: 'dat is onzin, ik maak mijn contract zeker', kan hij vervolgens redoubleren. Alle punten worden dan met 4 vermenigvuldigd. Met doubleren en redoubleren moet je niet alleen behoorlijk zeker van je zelf zijn, maar vooral ook erg voorzichtig. Je kan er flink wat punten mee verdienen, maar het kan ook flink wat punten kosten. want ook de downslagen worden respectievelijk verdubbeld of verviervoudigd (100 pnt voor één enkele gedoubleerde downslag en 200 punten voor één geredoubleerde downslag)!!! |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tip1: |
Biedt een manchecontract zo 'goedkoop' mogelijk. Een SA-contract vraagt 9 speelslagen (6 basis+3), een contract in de 'hoge'-kleuren vraagt 10 speelslagen (6 basis+4) en een contract in de lage kleuren vraagt 11 speelslagen (6 basis+5). Overslagen worden gewoon bijgeteld |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tip2: |
Een 3SA contract (100 slagenpunten) geeft al de manchepremie maar is moeilijker te maken dan een 4-contract in de hoge kleuren ? of ? (120 slagenpunten) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tip3: |
Een 3SA contract brengt evenveel punten (40+30+30 + 300 = 400 incl. de manchepremie) op als een 5-contract in de lage kleuren ? of ? (5x20 + 300 = 400 incl. de manchepremie) |