Hoe het werkt:
–
§
¨
©
ª
– (zie ook bridge uitg. mei 2002 pagina 57) ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() Het blijft hetzelfde spel als op een clubavond, maar er zijn wat zaken die duidelijk moeten zijn op 4 punten, nl.: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
1. Het noteren van de score 2. Het berekenen van de einduitslag door de spelers zelf 3. De tactiek bij het bieden 4. De tactiek bij het spelen |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Scorenotering |
Beide paren noteren op hun formulier: contract, resultaat en scorepunten en wel op de volgende manier: u Het contract onder WIJ of ZIJ, meteen na het bieden (Spelnr!) u Het resultaat zoals altijd u De score alleen in pluspunten, dus als op spel 1 de leider 1SA + 1 maakt, schrijft hij/zij onder WIJ 120 (zonder plusteken) en de tegenpartij schrijven onder ZIJ 120. (zie hieronder) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Na elk spel meteen controleren of beide schrijvers precies hetzelfde hebben genoteerd, want dat voorkomt veel gepuzzel achteraf. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Einduitslagberekening |
De beide formulieren van een viertal worden vergeleken. Daarvoor vouw je één formulier in de lengte op de lijn tussen de score en verschil, zodat het gevouwen blad op het andere naast de score kan liggen en op het onderste blad het verschil genoteerd kan worden
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() bij spel 2, de 100 en 600 moeten nu opgeteld worden..... |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Het verschil op elk spel wordt omgezet in IMP's volgens de tabel en de IMP's worden opgeteld. ( Bij een wedstrijd van 2 viertallen wordt dan het IPM's-verschil omgezet in een uitslag in Wedstrijd-Punten volgens de andere tabel op het formulier.) Wij houden het IMP-verschil aan als wedstrijduitslag. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.Bieden |
Manches en slems leveren dik geld op bij viertallen en daarom bied je een krappe manche veel eerder vol dan op een clubavond, want (zie het wedstrijdbriefje - spel 3) 3Ha+1 is dik verlies als de tegenstanders de manche hebben geboden. En de manchepunten op het spel zetten voor een krappe slem? Ook vaak doen, want iedereen doet het, dus maken of down-gaan met z'n allen!!!! Wat je beslist NIET doet bij het bieden: u 3SA gokken als 4? of 4? veilig is, want de 10 punten winst tussen 430 en 420 levert nul IMPs op voor je risico. u Zwakke volgbiedingen doen, want dat levert de tegenpartij vaak pluspunten aan beide tafels op en daar gaat het om. u Voor straf een contract-onder-de-manche doubleren, tenzij je ZEKER weet dat het down gaat. Als het gemaakt wordt, geef je zomaar de manchepremie cadeau en dat tikt flink aan!!! |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Spelen |
Speel een spel veilig uit, maak je contract, een overslag is van geen belang vergeleken met het risico van downgaan. Dat is lekker rustig spelen. Tegenspelen: Als tegenspeler kun je onverwachte zotheden bedenken om de leider down te krijgen, want een overslag weggeven doet nauwelijks pijn. Kijk maar bij spel 2 in bovenstaand voorbeeld hoe lonend het is die 3SA om zeep te helpen, 12 IMPs, mmmmmh!!! Tegen een troefcontract, zeker een slem, kom je veel sneller met een singleton uit, ook al maak je daarmee alles vrij voor de leider. Een slem downgewerkt, dat is lekker. En tegen een troefcontract uitkomen met de H van Hx is dus echt niet gek. Stel je voor dat je partner het Aas, of de Vrouw of troef Aas heeft en het een aftroever oplevert. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
SCOREBRIEFJE VIERTALLEN BRIDGE ![]() <top> |